Chemia
Klasy biologiczno-chemiczne:
Klasy o profilu biologiczno-chemicznym realizują chemię zazwyczaj w większym wymiarze czasowym niż wynika to z siatki godzin proponowanych dla zakresu rozszerzonego. Część zajęć odbywa się w trybie laboratoryjnym. Klasy, które rozpoczną edukację w 2023 roku będą miały zorganizowane cykliczne, grupowe zajęcia laboratoryjne ilustrujące przerabiany materiał teoretyczny.
Dla „biolchemów” organizujemy również wyjazdowe obozy naukowe, przygotowujące do matury oraz konkursów i olimpiad, podczas których mierzymy się z trudnymi zadaniami, ale również sporo czasu pozostawiamy na integrację, rekreację i odpoczynek. Obozy organizujemy zazwyczaj w zaprzyjaźnionym ośrodku w Ponikwie niedaleko Długopola Zdrój.
Zajęcia dodatkowe – Blok Olimpijski:
W ramach przygotowań do Olimpiady Chemicznej oraz do konkursów organizowanych przez wyższe uczelnie spotykamy się w siedzibie szkoły na zajęciach dodatkowych (teoretycznych i laboratoryjnych), które w Trójce nazywamy Blokami Olimpijskimi. Odbywają się one w tygodniu zazwyczaj podczas lekcji zerowej i pierwszej (7:25-9:00) oraz dziewiątej i dziesiątej (15:30 – 17:00). Dużym wzięciem cieszą się zajęcia sobotnie (8:30 – 12:30).
Dzięki zaprzyjaźnionym pracownikom naukowym wyższych uczelni organizujemy dodatkowe wykłady i zajęcia praktyczne. W ramach takiej współpracy odbyły się zajęcia z krystalografii, chromatografii, stereochemii, spektroskopii i analizy ilościowej na Wydziale Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego. Na Wydziale Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego odbyły się z kolei zajęcia teoretyczne i praktyczne z analizy żywności oraz zajęcia z analizy widmowej. W ramach Bloku Olimpijskiego uczestniczyliśmy także w ćwiczeniach i wykładach na Wydziale Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego (Spektrometria mas, Spektroskopia NMR, Kryminalistyka, Modelowanie molekularne).
Konkursy i Olimpiada Chemiczna:
Rok szkolny zaczynamy od startu w Dolnośląskim Drużynowym Konkursie z Chemii organizowanym przez Politechnikę Wrocławską. We wrześniu 2019 Trójkowicze Dagmara Protaś i Karol Licznar zdobyli w tym konkursie II miejsce. Niestety w roku kolejnym konkurs odwołano – z wiadomych przyczyn.
W roku szkolnym 2019/20 do półfinału 66 Olimpiady Chemicznej zakwalifikowało się pięcioro uczniów, z których do finału awansowali Jakub Czarny i Maksymilian Kołodziej. Etapu finałowego nie rozegrano – z wiadomych przyczyn – a obaj uczniowie na podstawie na podstawie rozporządzenia MEN uzyskali tytuł finalisty. W bieżącym roku szkolnym w etapie finałowym ponownie reprezentować nas będzie dwójka uczniów: Natalia Suchecka i Michał Piórkowski. Trzymamy z nich kciuki.
Nasza szkoła była współorganizatorem (wraz z XIVLO) etapu okręgowego Ogólnopolskiego okręgowego Ogólnopolskiego Konkursu Chemicznego UMK w Toruniu. Nasi uczniowie regularnie meldują się w jego finale. Startujemy z sukcesami również w konkursie chemicznym organizowanym przez Politechnikę Śląską w Gliwicach.
Baza sprzętu i odczynników:
Dzięki kontaktom z zaprzyjaźnionymi wydziałami chemii udało się pozyskać dużo dodatkowego szkła laboratoryjnego oraz sprzętu i odczynników do przygotowania indywidualnych zestawów laboratoryjnych dla uczniów. Bardzo ułatwia to pracę. Dzięki temu ćwiczenia laboratoryjne mogą być realizowane indywidualnie lub w małych grupkach (2-4 osoby).
Pomaga to w przygotowaniu do zadań olimpijskich polegających na identyfikacji nieznanej zawartości probówek z pojedynczymi substancjami i mieszaninami związków. Mamy nadzieję, że zaowocuje to dobrymi wynikami w zadaniach maturalnych polegających na zaprojektowaniu i opisaniu eksperymentu potwierdzającego określone właściwości chemiczne związków. Dodatkowo udało się zaopatrzyć szkołę w specyficzne odczynniki analityczne, które są dość drogie.
Zajęcia Bloku Olimpijskiego lub Bloku Maturalnego często prowadzimy wspólnie ze względu na dużą ilość uczestników, ale też i na możliwość wymiany doświadczeń i podglądania siebie w codziennej pracy. Pozwala nam to na ciągłe doskonalenie warsztatu pracy. Śledzimy na bieżąco doniesienia ze świata nauki. Czytamy fachową literaturę (Chemia w Szkole, Journal of Chemical Education, Świat Nauki, Scientific American, Młody Technik). Stale powiększamy naszą biblioteczkę podręczników akademickich i monografii. Posiadamy wszystkie pozycje literaturowe zalecane przez organizatorów Olimpiady Chemicznej i konkursów chemicznych.
Często zadawane pytania:
Czy podczas lekcji chemii wykonuje się doświadczenia?
Staramy się, aby uczniowie w miarę możliwości wykonywali doświadczenia samodzielnie, w parach lub małych grupach. Część eksperymentów wykonują nauczyciele w formie pokazów. W eksperymenty obfitują zajęcia dodatkowe – bloki olimpijskie i kółka. Czasami zajęcia eksperymentalne odbywają się na zaprzyjaźnionych wydziałach wrocławskich uczelni.
Czy przewiduje się laboratoria z chemii w podziale na grupy?
Doświadczenia uczniowie wykonują na zajęciach w grupach. Od roku 2021/2022 planujemy zorganizować regularne, okresowe, obowiązkowe zajęcia laboratoryjne dla uczniów klas biologiczno-chemicznych.
Czy nauczyciele chemii są surowi i wymagający?
Oczywiście. Tak być musi.
Czy istnieje w szkole system godzin konsultacyjnych?
Tak, są wyznaczone terminy konsultacji uczących Cię nauczycieli. Możesz również korzystać z konsultacji u nauczyciela chemii, który nie uczy w Twojej klasie. Istnieje też możliwość indywidualnego umówienia się z nauczycielem na inny termin, jeśli ten wyznaczony koliduje z Twoimi innymi zajęciami.
Czy nauczyciele są sprawiedliwi, cierpliwi, wyrozumiali i pomocni?
Tak! Tak! Tak! Tak!
Czy w pierwszej klasie odbywa się diagnoza wiedzy chemicznej po szkole podstawowej?
Tak. Najpóźniej do połowy października.
Czy odbywają się wyjazdowe sesje chemiczne?
Tak. Zazwyczaj tematyczne sesje weekendowe (piątek – niedziela), w których uczestniczy cała klasa.