Warsztaty Plastyczne i Historia Cywilizacji

Warsztaty Plastyczne i Historia Cywilizacji

Jakie treści zawiera program kształcenia?

Prace uczniów, część I

W zakresie warsztatów plastycznych uczniowie zapoznają się, rozwijają i utrwalają wiedzę (w trakcie ćwiczeń praktycznych) z następujących zagadnień:

  • Operowanie podstawowymi technikami warsztatowymi – rysunek ołówkiem, kredką i piórem, malarstwo temperą – na formacie 50×70 cm;
  • Przedstawianie przestrzeni 3-wymiarowej – konstruowanie rzutów płaskich i przekroi w skali, z wymiarowaniem, rysowanie w perspektywie 1-zbiegowej i 2-zbiegowej, i w aksonometrii;
  • Koncepcja rysunkowa przestrzeni architektonicznej o zadanej funkcji;
  • Tworzenie kompozycji z brył w dowolnej skali, zgodnie z zadaniem;
  • Tworzenie własnych wizji urbanistyczno-architektonicznych i ich wizualizowanie graficzne;
  • Projekt koncepcyjny domu jednorodzinnego;
  • Makietowanie;
  • Stosowanie w praktyce wiadomości z przedmiotów „Wiedza o kulturze” i „Historia i Społeczeństwo”  w rysunku odręcznym – od detalu po zespół architektoniczno-urbanistyczny z danej epoki;
  • Rysunek z obserwacji – rysunek postaci, martwej natury, zespołów architektonicznych w plenerze.

Prace uczniów, część II

Program Historia i społeczeństwo” obejmuje historię kultur i cywilizacji – od prehistorii do XXI wieku. Uczniowie w ramach ich realizacji zapoznają się z następującymi zagadnieniami:

  • Osiągnięcia urbanistyki, architektury, architektury wnętrz, malarstwa i rzeźby w danej cywilizacji, epoce, stylu;
  • Idee społeczne, filozofie i religie, wydarzenia polityczno- społeczne, mające istotny wpływ na proces rozwoju sztuki, szczególnie architektury, w danej cywilizacji;
  • Wzajemne wpływy kulturowe i ich odzwierciedlenie, szczególnie w szeroko rozumianym dziele architektonicznym;
  • Analiza i synteza zagadnień problemowych, charakterystyka porównawcza – realizowana w postaci zadań zamkniętych i otwartych;
  • Umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce wypowiedzi na zadany temat (odręczny szkic).

Prace uczniów, część III